TV

I 1965 blev Israel verdens første land til at åbne uddannelses-tv inden en normal tv-kanal eksisterede. Televizia HaChinuchit (Uddannelses-tv’et) var eneste TV-kanal frem til 1968 da Kol Yisrael, som indtil da havde stået for de statslige radiostationer, oprettede Arutz 1 (Kanal 1), hvis første program var den store sejrsparade i forbindelse med årsdagen for Seksdageskrigen året forinden.

Arutz 1 var eneste israelske tv-station helt frem til 1993 da første kommercielle Tv-station Arutz 2 (Kanal 2) blev oprettet i forbindelse med etableringen af Det 2. medieråd. Arutz 2 fik, trods delvis statsstyring, langt friere hænder end den stærk politisk-inspirerede Arutz 1, hvilket kunne mærkes på sendefladen, som var langt mere vestligt og amerikansk inspireret.

I det nye årtusinde er bl.a. en russisk-sproget tv-kanal blevet etableret, samt den landsdækkende kanal 10 som dog kun kan ses af folk som er opkoblet til kabel-tv. Senest er en parlaments-kanal, Knesset-kanalen blevet oprettet. Dens sendeflade består af direkte sendinger fra det israelske parlament Knesset’s debatter samt andre politiske analyse- og debatprogrammer.

De statslige kanaler er først og fremmest finansierede af licenspenge og reklameindtægter, men bliver også støttet af en række ministerier deriblandt Ministeriet for Kultur og Sport og Uddannelsesministeriet.

Kabel-tv kom på det israelske marked i slutningen af 1980erne og rækker i dag op imod 65% af husstandene. Det blev i slutningen af 1990’erne fulgt op af satellit-tv som dog endnu ikke er slået alvorligt igennem.

IBC – Israel Broadcasting Authority drives af staten og har to kanaler.

Der er daglige nyhedsudsendelser på engelsk kl 17.30. Israel modater også kabel-tv, BBC World Service, CNN og Sky foruden Lebanese Middle East Television på engelsk og Channel 6 fra Jordan, som også sender på engelsk.